De Schuko-stekker, ook wel bekend als de Euro-stekker, is een veelgebruikte stekker in Europa. Met deze stekker kunnen apparaten van stroom worden voorzien op het moment dat ze worden gebruikt, maar ze kunnen ook worden gebruikt om een elektrische auto op te laden op het moment dat er geen laadpaal in de buurt is. Deze stekker heeft echter ook een aantal nadelen waar gebruikers zich bewust van moeten zijn.
Laden via een Schuko-stekker in het kort
Het is mogelijk om een EV op te laden via een normaal stopcontact, maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een apart gezekerde groep.
Overbelasting
Om veilig via een stopcontact te kunnen laden moet deze aangesloten zijn op een eigen groep, zonder verlengkabel ertussen. Anders loop je het risico op overbelasting en springen de stoppen.
Lage laadsnelheid
De speciale EV-laders zijn ontworpen om op de meest efficiënte manier een elektrische auto op te laden. Een Schuko-stekker is dat niet en zal er dan ook veel langer over een volledige lading van de auto. Er zijn wel mobiele autoladers ontwikkeld met een snellere laadtijd en beveiliging tegen overspanning, maar het risico hiervan is dat het gewicht de stopcontacten kan beschadigen.
Rekenvoorbeeld laadsnelheid
Laten we eens kijken naar een voorbeeld van het opladen van een elektrische auto met een batterijcapaciteit van 60 kWh. We zullen aannemen dat de auto leeg is en dat de laadtijd hetzelfde is voor beide oplaadopties. Hieronder zijn de berekeningen voor de oplaadopties:
|
Schuko-stekker |
Schuko-stekker begrensd |
EV-charger |
Maximaal vermogen |
3,7 kW |
2,3 kW |
11 kW |
Tijd om volledig op te laden |
16,22 uur |
26,09 uur |
5,45 uur |
Zoals je kunt zien, is de laadtijd met een EV-charger aanzienlijk korter dan met een Schuko-stekker, helemaal als de stekker begrensd is.
Hoewel de Schuko-stekker handig is wanneer er geen laadpaal in de buurt is om een elektrische auto op te laden, is het vooral een noodoplossing. Door rekening te houden met de risico’s is het laden via dan wel veilig, maar investeren in een thuislaadpaal is een efficiëntere en veiligere manier om een elektrische auto te laden.