SAMEN NAAR DE TOP
SolarEdge & VDH Solar | Samen naar de top
Hoe gaan wij samen naar de top? Lees hier alles over in deze blog; een gesprek tussen Tim de Groot, accountmanager bij SolarEdge & Maarten Oostrum, Salesmanager VDH Solar.
In 2020 is VDH Solar een rechtstreekse partner van SolarEdge geworden. Tim startte zijn carrière bij SolarEdge een half jaar later en heeft toen het sales-account voor VDH Solar gekregen.
Toen Tim voor het eerst binnenkwam bij VDH Solar, viel het hem gelijk op dat er een emotionele connectie was. Maarten en hij dachten over heel veel dingen procesmatig hetzelfde en dat gaf gelijk een verbinding; een heel groot verschil met de ‘standaard’ praatjes:) Vanaf deze eerste meeting zijn vervolgens mooie plannen op salesgebied gemaakt en gerealiseerd.
Door met Maarten over de sales te praten, had Tim het idee dat er ergens een hiaat in de kennis zat, niet zozeer op het producttechnisch niveau, maar meer op het gebied van succesvolle verkoop van de SolarEdge oplossing. Zodoende zijn we gezamenlijk team-trainingen gaan inzetten.
Maarten en Tim zijn gaan kijken naar de ontwikkeling van de persoon, hoe kunnen we het team zo krijgen dat ze het product niet alleen goed begrijpen, maar het ook integraal uit gaan dragen, zodat het nog succesvoller kan gaan worden.
‘Ook als partner naar elkaar, hoe pakken we dingen samen beet in plaats van alleen’
Wat Tim heel belangrijk vond was de highlight op individuele basis. We hebben een overview, en dat is fantastisch, maar dat moet ook geïntegreerd worden in het team. Dat is niet alleen maar weten: ‘We hebben een fantastisch product’… maar dat je ook nadenkt over hoe je het contact hebt met de klant. Hoe jij als partner ernaast gaat staan, bij de installateur die jou belt, en wat je gaat horen en waarnaar je gaat vragen. Als iemand aangeeft ‘ik wil graag 10 optimizers en die omvormer’, dat je gaat nadenken, niet dat je zegt oké dat ga ik leveren, maar dat je gaat doorvragen naar het project:
‘Spar met de installateur en kom dan tot een gedegen advies. Dan krijg je die verbinding met elkaar’
Denk na over je eigen proces hierin; - hoe kom ik over? Hoe creëer ik commitment? - krijg je grip op de situatie en krijg je die verbinding met je installateur zodat hij/zij haar eindklant maximale waarde kan bieden. Dit is hetgeen wat Tim en Maarten samen voor het VDH Solar Team hebben opgezet.
We passen zowel als persoon, maar zeker ook qua bedrijf top bij elkaar. Het zit niet allemaal op de korte termijn, wij willen met onze leveranciers een lange termijn relatie maar ook met onze afnemers en ja, die synergie werkt fantastisch.
Dat was eigenlijk stap 1 naar de top! Stap 2 waren de diverse gezamenlikegezamenlijke bezoeken bij een aantal installateurs met als resultaat dat door hun toegenomen kennis en kunde zij ook meer succesvol in hun markt zijn geworden.geworden.
Tim geeft aan dat partnerships key zijn. En door de diverse ‘spar-sessies’ is de Solar Safe Day ontstaan. Vanuit zijn SolarEdge netwerk heeft Tim John Pastoor van Conduct benaderd, en daaruit is een mooi concept ontstaan @VDH Solar: de Solar Safe Day. Prachtig om te zien dat er dan in de trainingsruimte van VDH Solar 25 installateurs zitten om kennis te vergaren. De Solar Safe Day is inmiddels in de gehele markt overgenomen.
Dat soort concepten moeten we vooral met elkaar blijven ontwikkelen.
Nieuwe medewerkers binnen het team van VDH Solar krijgen gelijk een stoomcursus van SolarEdge. Dat is echt een training toegespitst op het team.
Voor de installateurs is SolarEdge heel toegankelijk, vanuit de Edge Academy, een eigen YouTube kanaal tot het persoonlijk contact, het merk staat gewoonweg heel erg sterk in de markt.
De weg daarin is in de ogen van Tim, key. Want je kan een filmpje tonen, je kunt laten zien dit is SolarEdge, dit is het home-concept, alleen hoe landt dat uiteindelijk bij iemand die het moet gaan verkopen.
Het voordeel vanuit Tim is dat hij 8 jaar lang voor installateurs heeft gewerkt, en jarenlang zelf dat product heeft geadviseerd, dat zo heeft moeten vertalen, dat hij als eerste het zelf begreep, maar dat degene met wie hij praatte het ook gewoon goed begreep. En die kennis heeft hij heel goed over kunnen brengen en vervolgens bij onder andere VDH Solar in de praktijk kunnen toepassen.
Tim zelf gelooft oprecht dat een verkoopgesprek het het algemeen 75% kans van slagen heeft door de relatie met de afnemer, 15% door het product en 10% door de prijs.
‘Als jij aan die 75% kan werken, hoe je het project aanbiedt, dan kan je in iedere situatie slagen’
Het persoonlijke contact met het team van SolarEdge welke over de vloer komt bij VDH Solar is goud waard. Er wordt een praatje gemaakt met die of degene, worden over en weer vragen gesteld en antwoord gegeven. Door met elkaar te sparren komt er iedere keer weer een helder advies richting de installateur.
We denken met elkaar in mogelijkheden. Het is heel makkelijk om de onmogelijkheden zwaarder te laten wegen dat de mogelijkheden. Dat is de kern van de goede samenwerking.
Er zijn altijd mogelijkheden als we samen aan de tekentafel gaan zitten waar je samen een weg in kan slaan.
Samen naar de top!
Projektliste |
---|